Så här skapar du en egen hemsida till företag
Din webbplats är det mest effektiva försäljnings- och marknadsföringsverktyget i din arsenal. Det spelar ingen roll om det är så att du vill skapa en hemsida till småföretag eller till ett större företag. En hemsida till företag är alltid bra att ha, oavsett storleken på ditt företag. Skillnaden ligger i vad du lägger i pengar på din hemsida samt hur mycket du väljer att göra själv. I denna text ska vi gå igenom hur du med ett antal steg kan skapa hemsida till företag.
Mest populär
Basic Suite
Webbhotell på Simply.com
Svensk support
- 10 GB hemsidesutrymme
- 2 GB utrymme per mail-konto
- Gratis HTTPS SSL-skydd
- Effektivt virus- och skäppostfilter
- Daglig backup och 99,99 % upptid
- 500.000 webhosting-lösninger
- WordPress verktyg
- 4.9 stjerner på Trustpilot
Pris per månad:
5,30 SEK
Standard suite
Webbhotell på Simply.com
Svensk support
- 20 GB hemsidesutrymme
- 8 GB utrymme per mail-konto
- Gratis HTTPS SSL-skydd
- Effektivt virus- och skäppostfilter
- Daglig backup och 99,99 % upptid
- 500.000 webhosting-lösninger
- WordPress verktyg
- 4.9 stjerner på Trustpilot
Pris per månad:
20,00 SEK
1. Välj ett domännamn
En domän är det unika namnet på din webbplats.
Du kan välja vilket namn du vill, men det är bäst att ha ett som matchar ditt företags- eller yrkesnamn. Detta håller inte bara ditt varumärke konsekvent, utan det kan också avsevärt påverka hur du visas i sökmotorernas resultat. Ett bra domännamn kan hjälpa dig att placeras högre i rankingen, vilket kan öka antalet personer som klickar för att komma åt din webbplats.
När du funderar på domännamn bör du följa dessa användbara tips:
- Inkludera nyckelord som är relevanta för ditt företag för att öka din synlighet i sökmotorer.
- Se till att det är lätt att stava.
- Om du har problem med brainstorming, använd en domännamnsgenerator som en utgångspunkt.
- Håll din domän kort för att göra det lättare för besökare att komma ihåg.
- Undvik förkortningar, akronymer, bindestreck och siffror.
- Sikta på att använda traditionella toppdomäner, eller toppdomäner, som .se, .com eller .net eller en som bäst relaterar till dig eller ditt företag.
- Se till att ingen annan redan använder den. Även om du kan köpa en domän från någon annan, kan detta bli dyrt. Det kan vara bättre att välja ett annat namn eller använda en annan toppdomän, som .net, istället.
2. Registrera din domän och välj din design- och hostingleverantör
När du har bestämt dig för ett domännamn måste du registrera det hos en domänregistrator. Du kan göra detta hos en leverantör. Tänk på att dessa leverantörer helt enkelt registrerar ägandet av domänen åt dig, vilket kan kosta mellan 100 och 200 kr per år, beroende på din toppdomän.
Du måste fortfarande hitta en annan leverantör för att vara värd/hosta din webbadressen där du kommer att bygga din webbplats och eventuellt använda ett annat program för att designa den. För att förenkla saker och ting kan du välja att registrera din domän hos en leverantör som erbjuder registrering, hosting och designfunktioner i ett och samma paket.
Om du inte har mycket, eller någon, kodningserfarenhet, kanske du vill ha ett allt-i-ett-alternativ som WordPress, Squarespace eller Wix.
Om du väljer att använda separata företag för att hantera ditt webbhotell och design, leta efter en hostingtjänst som erbjuder förmåner som teknisk support, ett gratis domännamn eller Secure Sockets Layer (SSL)-certifikat.
Du bör väga SSL-certifikatet högt eftersom det är en global standardsäkerhetsteknik som möjliggör en säker anslutning och skyddar din och dina besökares data och känslig information. Enkelt uttryckt, denna säkerhetsåtgärd lägger till S i HTTPS längst fram på webbadressen till en webbplats. Sökmotorer och besökare ser positivt på det.
Dessa funktioner är vanligare hos allt-i-ett-leverantörer, men det finns ingen garanti, så se till att den du väljer erbjuder dem innan du köper en plan.
Om din webbvärd inte tillhandahåller några integrationsfunktioner är några designprogram från tredje part som du kan tänkas överväga Canva och Adobe Creative Cloud-applikationer. Du kan skapa design på dessa plattformar och bädda in dem på dina webbsidor.
3. Lägg till användbara sidor och engagerande innehåll
Du har många alternativ när det kommer till att skapa hemsida för företag och hur du organiserar ditt innehåll om ditt företag och dess tjänster.
Ströva efter att inkludera dessa viktiga sidor på din webbplats:
En slående hemsida. Det centrala navet på din företagswebbplats bör fängsla de personer som besöker den och berätta exakt vad du gör och vem du tjänar. Inkludera iögonfallande grafik, läsbara typsnitt, kortfattade och tydliga beskrivningar och lockande uppmaningar.
En upplysande ”Om oss”-sida. Dela ursprungsberättelsen om ditt företag. Lyft fram dina prestationer, uppdrag och värderingar. Du kan också introducera alla teammedlemmar för att skapa djupare kontakter med kunder.
Boknings- eller butikssida. Öka mer intäkter och integrera en tredjeparts plattform för schemaläggning online eller en e-handelsplattform.
En tillgänglig kontaktsida. Inkludera konton i sociala medier, e-post, telefonnummer, adresser och ett kontaktformulär för att göra det lättare för människor att nå dig. Om det passar ditt företag, lägg till dina öppettider också.
Minnesvärt innehåll. Att dela övertygande innehåll etablerar dig som en expert inom din bransch och hjälper till att utveckla en lojal gemenskap för ditt företag. Detta kan inkludera bloggar, videor, poddavsnitt, fallstudier och anant. Som en bonus kan detta innehåll hjälpa till att öka din ranking i sökresultaten och öka antalet besökare på webbplatsen.
En robust FAQ-sida. Att ge svar på vanliga frågor bidrar inte bara till att bygga upp mer förtroende för ditt varumärke, utan det kan också minska antalet samtal och mail du får.
Recensioner och pressbevakning. Öka din trovärdighet genom att dela dina framgångar. Skapa en sida som delar positiva recensioner om dina tjänster och inkludera något omnämnande av ditt företag i anmärkningsvärda media.
Placera strategisk CTA: CTA-knappar tenderar att fungera bäst när de matchar informationen på sidan. Till exempel är en ”Köp nu”-knapp vettig på en produktsida, men knappen ”Kontakta oss för att lära dig mer” kan vara mer lämplig på sidan ”Om oss”. På samma sätt kan en sida med kundrecensioner ha en knapp som tar läsaren till dina tillgängliga produkter och priser.
En annan viktig sak att tänka på är att använda dig av ditt företags logotyp. Har du ingen då du ska skapa hemsida för företag, så är det läge att skaffa dig en. Logotypen i sig är ditt företags ansikte utåt. Dess utformning ska spegla bolagets identitet. En logotyp kan du göra på egen hand i ett bildbehandlingsprogram eller så anlitar du en designer. Sedan är placeringen av logotypen på hemsidan viktig med. Den ska fånga besökarens blick. Man brukar säga att i 99 % av fallen så bör logotypen sättas längst uppe till vänster.
4. Optimera din webbplats för sökmotorer
Sökmotoroptimering, eller SEO, är metoden att förfina din företagswebbplats så att dina sidor rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP), särskilt Google. Det är det som hjälper människor att hitta dig.
När du bygger din webbplats bör du ha dessa grundläggande SEO-praxis i åtanke för att öka din synlighet och få mer trafik:
- Använd relevanta fraser, så kallade nyckelord, i dina inlägg och sidor. Använd dock inte sökord bara för att. Se till att dina val är avsiktliga. Överanvändning kan påverka din rankning negativt.
- Publicera konsekvent värdefullt innehåll för dina kunder eller läsare.
- Utför rutinmässiga innehållsrevisioner eller rensningar för att se vad du kan förstärka eller uppdatera.
- Håll din webbplats laddningshastighet så låg som möjligt genom att optimera bilder eller aktivera webbläsarcache. Dessa justeringar kan hjälpa din webbsida att rankas högre i sökmotorresultat.
- Se till att din design och ditt innehåll fungerar korrekt på datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Underskatta inte din webbplats prestanda på mobila enheter. Upp till hälften av webbtrafiken kommer nu från smartphones.
Det är bra att ha en vackert designad företagswebbplats, men sökmotorer vill se mer än så för att etablera din auktoritet när de indexerar den i sina sökresultat.
När du optimerar din webbplats för sökning, se till att du har dina besökare i åtanke. Du vill välja enkla navigationssystem och bygga sidor som möjliggör snabba laddningstider.
5. Granska din webbplats innan du trycker på ”Publicera”
Innan du släpper loss din webbplats i den verkliga världen måste du testa den för att se till att den fungerar korrekt.
Se bland annat till att du:
- Läst igenom ditt innehåll för att säkerställa att allt är korrekt och felfritt.
- Kontrollera om det finns trasiga länkar.
- Ta bort allt fyllnadsinnehåll från ditt webbplatstema eller mall.
- Testa din webbplats i webbläsare som Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari och mer.
- Anslut din webbplats till Google Analytics för att övervaka dess prestanda.
När du är redo trycker du på Publicera. För att hjälpa till att driva trafik till din nyligen skapade webbplats, dela den med vänner, marknadsför den med kunder och inkludera den på dina LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook och andra sociala medieprofiler.
Håll din webbplats uppdaterad
Du är inte klar med din webbplats så fort du trycker på publicera. För att förbli högt upp i sökrankingen och förbättra dina besökares upplevelse måste du konsekvent underhålla din webbplats. Överväg att lägga till följande i din att göra-lista för webbansvariga:
- Använd webbansvariga och analysverktyg, som Google Analytics, för att övervaka hur människor använder din webbplats. Vissa mätvärden för webbplatsengagemang att spåra inkluderar avvisningsfrekvenser, klickfrekvenser och genomsnittlig sessionslängd.
- Uppdatera din webbplats regelbundet med blogginlägg, produkter och kampanjerbjudanden.
- Utför månatliga granskningar för att säkerställa att alla aspekter av din webbplats, inklusive interna och externa länkar, sidor och plugin-program, fungerar som avsett.
- Uppdatera din ”Om oss”-sida med nya teammedlemmar eller prestationer.
Allt eftersom tiden går kanske du vill främja relationer med andra affärswebbplatser för att skapa trovärdighet och förbättra din SEO. När andra viktiga webbplatser länkar till din webbplats ser sökmotorerna din webbplats som mer trovärdig och värd att rankas högre i resultaten.