URL
Vad är en URL kanske är en fråga du ställt dig? En URL adress är exakt vad du är inne på just nu, då du besöker https://webhotel-guiden.se/. Vad står URL för? Jo det är en förkortning på Uniform Resource Locator, eller helt enkelt webbadress på svenska. Det en URL har som syfte det är att vara en unik identifierare för ett visst innehåll. Alla olika resurser på nätet behöver ha en unik adress så att den kan vara tillgänglig för dig och andra användare så väl som för webbläsare eller andra system.
Du kan se webbadressen till webbsidan du är på i adressfältet högst upp i webbläsarens fönster. URL’er är viktiga. Det eftersom de hjälper dig att komma åt webbsidan du vill se. Hur hittar jag min URL adress då? Det är då bara att gå in på din egen sida, om du har en och markera allt i webbläsarens fönster. Då ser du hela din URL.
Om du sysslar med SEO, kan URL’en hjälpa dig att skapa din webbplats för SEO-framgång genom att tillhandahålla information till sökmotorer om innehållet och syftet med en webbsida.
Mest populär
Basic Suite
Webbhotell på Simply.com
Svensk support
- 10 GB hemsidesutrymme
- 2 GB utrymme per mail-konto
- Gratis HTTPS SSL-skydd
- Effektivt virus- och skäppostfilter
- Daglig backup och 99,99 % upptid
- 500.000 webhosting-lösninger
- WordPress verktyg
- 4.9 stjerner på Trustpilot
Pris per månad:
5,30 SEK
Standard suite
Webbhotell på Simply.com
Svensk support
- 20 GB hemsidesutrymme
- 8 GB utrymme per mail-konto
- Gratis HTTPS SSL-skydd
- Effektivt virus- och skäppostfilter
- Daglig backup och 99,99 % upptid
- 500.000 webhosting-lösninger
- WordPress verktyg
- 4.9 stjerner på Trustpilot
Pris per månad:
20,00 SEK
Vad är egentligen en URL adress?
En URL adress är helt enkelt den unika adress som hör till en webbsida. Sedan kan en URL ha flera olika beståndsdelar. Det allra första i en URL är det som kallas för protokoll. Det står då http eller https. Detta berättar vad för kommunikationsprotokoll som används samt att det även ser till så att webbläsaren kan hantera resursen korrekt. Http står för Hypertext Transfer Protocol och är en officiell standard för att överföra information mellan webbsidor och webbläsare. Står det https så innebär det att sidan och överföringen i sig är krypterad och innehar ett SSL certifikat.
Fortsättningen på en URL är domännamnet, som i vårt fall är webhotel-guiden. Därtill kommer toppdomänen i webbadressen som i detta fall är .se, vilket är Sveriges nationella toppdomän. Det som domännamnet har som syfte det är helt enkelt att peka på vilken webbserver som innehållet finns på. Domännamnet i sig är en slags läsbar översättning av serverns IP-adress.
En URL kan även ha en sökväg, som då kommer efter .se. Denna anger då vilken fil på servern det är som ska hämtas.
Fler beståndsdelar
En URL eller en webbadress kan bestå av fler delar än bara protokoll, domännamn och sökväg. Bland annat kan det finns delar som kallas för subdomäner, ankare och parametrar. Ibland pratar man även om statiska och dynamiska URL’er.
När man talar om en statisk URL så innebär det att den alltid är samma, varje gång du besöker en viss webbsida. När det gäller en dynamisk URL så förändras den hela tiden beroende på vad för information det är som hämtas. En dynamisk URL kan du se till exempel då du ska logga in på din internetbank. Webbservern begär då olika typer av information från en databas. Sedan utifrån den informationen så genereras sedan en dynamisk URL.
Hur du optimerar webbadresser för SEO
Ett sätt att säkerställa att dina sidor rankas i sökmotorer och få mer trafik från Google är genom att optimera deras URL-struktur för SEO.
Så här gör du det.
- Använd HTTPS-protokollet
HTTPS skyddar dina besökares känsliga information från angripare. Det har också varit en lättviktig Google-rankningsfaktor sedan 2014.
Så om din webbplats fortfarande är på http, gör en byte genom att kryptera din webbplats med ett SSL-certifikat. Detta är något du ofta kan få hjälp med av ditt webbhotell.
- Undvik att använda underdomäner
Ur SEO-synpunkt spelar det ingen roll om du använder ”www” som din underdomän. Många har börjat utelämna det från sin URL-struktur eftersom det inte är nödvändigt för att en webbplats ska fungera korrekt.
När det gäller att använda underdomäner specifikt för att organisera innehåll i flera sektioner, är vårt råd att använda undermappar för detta ändamål istället för underdomäner. Speciellt för innehåll som är avsett att rankas i sökmotorer.
- Välj en lämplig toppdomän
Valet av toppdomän beror på syftet med din webbplats samt ibland även i vilket land sidan ska visas i eller skapas i. Undvik gärna att använda toppdomäner som .info och .biz eftersom många associerar dessa med spam.
Omdirigering av URL’er
Ett mycket vanligt misstag många gör är att ändra en URL för en viktig sida, men missa att dirigera om den till den nya motsvarande URL’en. Det gör att du kan tappa en hel del SEO värde du har knutet till en viss URL. Att göra en omdirigering, eller ompekning är helt enkelt en slags adressändring på webben. Man kan med hjälp av en så kallad statuskod på servern informera både webbläsare och sökmotorer har man har flyttat ett visst innehåll från en URL till en annan. På det viset kan både användare och SEO-värde skickas vidare till den nya webbadressen.